Pendidikan Anak

Kasih Sayang Bukanlah Segalanya

Posted on: January 22, 2009

Permata HatiBahagian paling penting dalam mengasuh anak adalah kasih sayang dan menyediakan masa dan tenaga untuk anak-anak. Kerana tanpa kasih sayang, anak akan terasa tidak selamat dan murung. Malah, hadiah yang paling istimewa kepada anak kita pastinya bukan ais krim, lolypop, mainan lego dan seumpamanya. Namun, hadiah yang paling istimewa buat anak-anak kita adalah – KITA. Masa yang diluangkan bersama-sama. Walaupun kasih sayang merupakan syarat penting dan utama, namun kasih sayang sahaja tidaklah cukup. Sekiranya kita tidak memahami keperluan anak-anak, pasti kita tidak dapat memberikan apa yang diperlukan oleh anak kita ketika itu. Tanpa pemahaman tentang keperluan anak-anak, kita juga tidak dapat mendidik anak secara efektif.

Malah, sebenarnya ada sahaja orang tua yang mempunyai masa dan bersedia untuk bersama anak mereka, namun masa itu dibiarkan berlalu kerana mereka tidak tahu aktiviti apa yang mesti mereka lakukan. Demikianlah banyak orang tua yang mahu berbicara dengan anak-anak, namun anak mereka diam sahaja. Orang tua ini bersedia namun tidak tahu cara yang efektif untuk mengajak anak berbicara.

Sesetengah orang tua tahu akibat daripada perbuatan memarahi, memukul atau menghukum anak bahkan mereka tidak mahu melakukan hal sedemikian. Namun, apabila usaha untuk berinteraksi dengan anak mereka tidak berhasil dan seringkali menemui kegagalan, maka satu-satunya cara yang mereka kenal hanyalah menghukum atau mengancam  untuk menghukum.

Berbicara atau berinteraksi dengan anak pasti berjaya sekiranya kita tahu apa yang diperlukan oleh anak kita sendiri. Kita pasti dahulu perlu mendengar perbicaraan dan permintaan anak kita supaya anak tersebut mahu berbicara dengan kita semula. Kita juga perlu tahu bagaimana semestinya mengajukan pertanyaan agar anak bertindak dan mudah menerima. Kita huarus belajar memberikan kebebasan yang besar buat anak-anak kita namun kita tetap perlu mengawasinya. Sekiranya para ibu bapa di luar sana sudah menguasai kemampuan-kemampuan ini, maka mereka dapat melepaskan cara-cara lama dalam mengasuh anak mereka.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: