Pendidikan Anak

Persekitaran Anak Kita

Posted on: February 18, 2009

Rasulullah SAW pernah bersabda dalam satu hadith, “pilihlah tetanggamu sebelum memilih rumahmu”, mengajarkan kita bahawa suasana rumah lebih penting berbanding kemudahan dan kecantikan rumah tersebut. Rumah yang sederhana sekalipun, tetapi mempunyai jiran tetangga yang baik, suasana masyarakat yang berakhlak dan menyokong perkembangan anak-anak, jauh lebih baik berbanding rumah mewah ditengah-tengah kemaksiatan dan kejahatan penduduk di sekelilingnya.

Selain dari sikap kita terhadap anak, anak juga belajar dari sikap suasana sekeliling terhadapnya. Dari situlah dia belajar bergaul, mengenali orang asing dan bagaimanakah erti sebenar dunia. Sebab itu pemilihan suasana membesarkan anak sangat penting dalam pendidikan anak. Kalau kata orang tua-tua, pendidikan anak bermula dari mencari calon ibunya lagi. Kerana sudah pasti ibu yang baik memainkan peranan yang penting dalam pendidikan anak. Memanglah bagi saya, pendidikan anak bermula dari mencari calon ayahnya lagi. Kerana ayah dan ibulah “suasana” paling dekat bagi seorang anak.

Anak itu ibarat kain putih, kitalah, orang yang disekelilingnya, yang mencorakkan anak itu agar akhirnya menjadi kain yang bermacam-macam coraknya. Pasti gusar kan? seandainya ingin pergi ke tempat yang tidak terkawal suasananya seperti rumah saudara-mara yang kita kenal akan buruknya akhlak anak-anak mereka? takut anak terpengaruh dengan apa yang terdedah padanya.

Imam Syafi’e dikatakan menutup telinganya sepanjang perjalanannya ke pasar, kerana takut pengaruh jahat yang mungkin masuk ke dalam fikiran dan hatinya. Apatah lagi seorang anak kecil yang menyerap segala-gala yang berada di sekelilingnya, ditambah dengan perkembangan mereka yang cukup pesat, menyebabkan perbuatan jahat mudah sekali terlekat.

Maka, tanyakan pada diri, suasana apakah yang telah kita sediakan untuk anak kita?

1 Response to "Persekitaran Anak Kita"

mendidik anak sangat perlu untuk hati-hati, jangan sampai salah dalam mendidik anak sehingga membuat anak menjadi orang yang pesimis, minder dan lain-lain.karena didikan ortu dapat membentuk kepribadian anak.

—————————————————-
Bagaimana cara mendidik anak agar sukses dan bahagia di anekapilihan.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: